Visit Finland, har ni hört om ansvarsfull turism?

– De här filmerna dramatiserar den finska mytologin, men också ger inspiration och idéer till turister om vad de kan uppleva här i Finland. Vi har många element i den finska mytologin som vi inte har utnyttjat så mycket, säger Mervi Hollmén.

Yle 12.9.2015

Det är ok att utnyttja finska och samiska mytologin, och det är det man borde köra om man vill locka fler turister hit, tjäna pengar och mer uppmärksamhet o.s.v. I allmänhet är det inget fel i det här. Men kära Visit Finland, när ni kör det, kan ni vara ansvarsfull också? Var så snäll.

Med de resurser Visit Finland har, de kan göra mycket bra men också mycket ont. Ju, budgeten är inte är så stor, men den är en budget ändå. Ju, många företagare erbjuder produkter som tangerar mystiken i reklamfilmerna. Men Visit Finland borde vara en ansvarsfull vägledare. Eller jag hoppas så.

Varför är det så hård att vara professionell, ansvarsfull och respektfull, och ge en bra exempel med de här filmerna? I stället Visit Finland ger nu uppmärksamhet för alldeles fel praxis. Dessvärre, med den här videon, Visit Finland förstärker en stereotyp som de tydligt borde veta är inte så bra att göra nuförtiden

Eller vad sägs Samerna om det här, har du frågat de? Det är ju inte bara mytologin, det är ett kultur och ett sätt att leva. Och det är något ni och vi alla borde respektera. Eller är jag ensam här när jag hoppas att vi kan och borde respektera varandra i turism också?


Twitterissä heräsi keskustelu Visit Finlandin uudesta Aasian markkinoille suunnatusta mainosfilmistä ja erityisesti filmiin valitusta näkökulmasta saamelaiskulttuuriin. Keskustelun herätettyä mielenkiintoni, katsoin videon ensimmäistä kertaa ja petyin. Vaikka, ja erityisesti koska, ymmärrän hyvin mikä mainosfilmien tarkoitus on ja kuinka paljon Suomi voi (ja kuinka paljon sen pitäisi tässä taloustilanteessa) hyötyä lisääntyvästä matkailusta ja huomiosta. Filmillään Visit Finland valitettavasti hukkaa auktoriteetin mahdollistaman aitopaikan vaikuttaa alan vastuullisuuteen. Visit Finland (yhdessä Finpron kanssa) kun olisi mielestäni juuri oikea taho edistämään vastuullisia käytäntöjä ja vastuullisen, myönteisen matkailualan, -elinkeinon ja -ympäristön kehittymistä Suomessa.

Visit Finland kehittää valtakunnalliseen matkailustrategiaan pohjautuvia teemahankkeita sekä valmistelee ja koordinoi niitä toteutusvaiheessa.

Asiantuntijana se osallistuu matkailukeskusten laajoihin tuotekehityshankkeisiin ja alueellisten matkailustrategioiden ja -ohjelmien laadintaan.

Tärkeässä osassa on myös matkailun näkemysten välittäminen alaa rahoittaville ja kehittäville julkisille organisaatioille.

© Visit Finland 

Matkailututkijan, markkinointiakin pitkän sivuaineen verran lukeneen, silmään ylläoleva video näyttäytyy suurimmilta osin onnistuneena ja houkuttelevana; samaistunkin hieman tutuissa maisemissa hiihtävään vaaleaan naiseen. Mutta lappilaisena ja saamelaisten taistelua läheltä (ei kuitenkaan koskaan riittävän läheltä) seuranneena, olen pettynyt nähdessäni miten saamelaisuus esitellään videolla hyvin kapeasta näkökulmasta. Näkökulmasta, joka valitettavasti vahvistaa vahingollisia stereotypioita kulttuurista ja tavallaan edistää vastuuttomien käytäntöjen, jos ei sentään omaksumista niin hyväksyntää ainakin, matkailuelinkeinon keskuudessa. Toivoisin myös, ettei tälläinen näkökulma kuulu haluttuun Suomen maakuvaan.

Visit Finland ja matkailuelinkeino toteuttavat yhdessä tuotekampanjoita, jotka tukevat Suomen maakuvan markkinointia.

TEM

Matkailulla ja matkailumarkkinoilla voi tehdä paljon hyvää, mutta myös paljon pahaa. Jos ja kun sen tarkoituksena on houkutella matkailijoita ja pääomia, olisi myös toivottavaa että se samalla hyödyntäisi tilaisuutensa edistää vastuullista matkailua sekä hyvien käytäntöjen leviämistä matkailuallalla ja alan toimintaympäristössä. Jos me emme itse ymmärrä ja kunnioita sitä, miten voisimme odottaa sitä vierailijoilta? Ja jos emme ymmärrä ja kunnioita, niin voimmeko odottaa kovinkaan positiivisia kokemuksia ja tuloksia jatkossa?

Yritin löytää tähän Visit Finlandin toimintaperiaatteista ja tavoitteista vastuullisen, kestävän matkailun ja käytäntöjen edistämisen, mutta ei niitä ihme kyllä löytynytkään sieltä. Ainakaan nopealla silmäyksellä. Norjasta sen sijaan löytyi, kahden klikkauksen takaa. Heia Norge!

Respektere, videreutvikle og fremheve lokalsamfunnets historiske kulturarv, autentiske kultur, tradisjoner og særpreg.

Bevare og styrke livskvaliteten i lokalsamfunnet, inkludert sosiale strukturer, tilgang til ressurser, fasiliteter og fellesgoder for alle, samt unngå enhver form for sosial degradering og utnytting.

© Innovasjon Norge “Hjelp til å vurdere bærekraft i ditt prosjekt”

Palaan ehdottomasti aiheeseen paremmalla ajalla.

Ps. En ole aikoihin kirjoittanut ruotsiksi. Aika siis skarpata, vaikka kompuroiden. | På sistone har jag inte skrivit så mycket på svenska ‘Hoppas ni förstår.

*** Lisää vastuullisesta matkailusta ja saamelaiskulttuurista mm. tästä ja tästä. Matkailusta, markkinoinnista ja alkuperäiskansoista tästä.

Edit. 16.9.2015

Tässä vielä aiheeseen liittyviä poimintoja kansainvälisen kauppakamarin ICC:n Markkinointisäännöistä 2011, kertaukseksi ja opiksi meille kaikille markkinoijille. Ettei vain näitä samoja virheitä toistettaisi uudelleen ja uudelleen, ja jotta markkinointi, toiminta ja yhteistyö olisi jatkossa eettisempää, vastuullisempaa ja ihan vain kaikin tavoin fiksumpaa.

Markkinointi ei saa sisältää sellaista ilmaisua, ääntä tai kuvaa, jonka voidaan katsoa olevan hyvän tavan vastainen kyseisessä maassa tai kulttuurissa.

Markkinoinnissa on kunnioitettava ihmisarvoa. Markkinoinnissa ei saa yllyttää syrjintään. Markkinoinnissa ei saa sallia syrjintää, joka perustuu esimerkiksi etniseen tai kansalliseen alkuperään, uskontoon, sukupuoleen, ikään, vammaisuuteen tai seksuaaliseen suuntautumiseen.

Markkinoinnissa ei tule käyttää hyväksi taikauskoa.

Markkinoinnin on oltava totuudenmukaista. Markkinointi ei saa olla harhaanjohtavaa. Markkinoinnin ei tule sisältää ilmaisua, väittämää, kuvaa tai ääntä, joka suoraan tai epäsuorasti, vihjailevana, epäselvänä tai liioittelevana, on omiaan johtamaan kuluttajaa harhaan

Markkinoinnissa ei saa halventaa tai väheksyä tiettyä henkilöä, ihmisryhmää, yritystä, organisaatiota, elinkeinotoimintaa, ammattia tai tuotetta.

Vastuullisen osapuolen on suotavaa ryhtyä tarpeellisiin toimenpiteisiin Perussääntöjen vastaisen menettelyn oikaisemiseksi, korjaamiseksi tai hyvittämiseksi. Tällaiset toimenpiteet eivät kuitenkaan merkitse sitä, että markkinoijan Perussääntöjen vastainen menettely olisi hyväksyttävissä.

Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n Markkinointisäännöt 2011

Advertisements

Published by

Tiina Kivelä

Finnish escapades, as a friend once described.

2 thoughts on “Visit Finland, har ni hört om ansvarsfull turism?”

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s