Ounasjoki

Päivän sää ja muita muuttujia

Törmäsin tänään mielenkiintoiseen artikkeliin hämmentävään näkemykseen matkailuelinkeinon ongelmista. Enkä tietysti voinut olla tarttumatta aiheeseen ja tarjoamatta muutamaa ilmaista vinkkiä.

– Sääennusteiden vaikutus Suomen matkailuelinkeinoon on aivan järkyttävä, Tampereen Särkänniemen toimitusjohtaja Miikka Seppälä puuskahtaa puhelimeen.

PAM-lehti 20.8.2015

Vaikka sääennusteet, itse sään ohella, vaikuttavatkin matkailijoiden käyttäytymiseen ja ostopäätökseen, ei niiden merkitys kuitenkaan ole niin merkittävä kuin Särkänniemen toimitusjohtaja antaa ymmärtää. Tai ainakaan alan ei pitäisi olla täysin voimaton ennustusten edessä. Sää, johon sääennusteet pohjautuvat, luo matkailuliiketoiminnalle sekä erinomaisia että haastavia olosuhteita ja vetovoimatekijöitä. Näihin olosuhteisiin voi kukin matkailuyrittäjä ja kehittäjä vaikuttaa monin eri tavoin, sen sijaan että jättäytyisi muiden tuottamien palveluiden ja tiedon armoille.

Epävakaiselle säälle kun emme valitettavasti voi oikeastaan mitään. Puhumattakaan siitä, kuinka tulevaisuuteen (toivottavasti) määrätietoisesti ja kestävästi panostavan matkailualan olisi jo hyvä miettiä, ja tutkia olemassa olevia ennustuksia, miten vaikkapa ilmastonmuutos tulee vaikuttamaan alan perinteisiin toimintapapoihin. Toimijoiden olisi muiden toimijoiden syyttelyn sijaan kannattavampaa miettiä, miten omaa toimintaa olisi kehitettävä, jottei epävakainen sää ja sääennustukset vaikuttaisi näin merkittävästi omaan elinkeinotoimintaan tai aiheuttaisi suoranaisia uhkia ihmisten turvallisuudelle.

Kukaan ei estä toimitusjohtajaa ja muita ensisijaisesti matkailusta eläviä, kehittämästä ja hehkuttamasta omaa tarjontaansa, palveluita ja tuotteita, jotka eivät säästä säikähdä. Tai jos säikähtävätkin, niin tarjoavat asiakkaalle tästä huolimatta vaihtoehdon ja kokemuksen, joka osoittaa ettei aurinkoinen sää ole ehdottomuus kuluttamisen arvoiselle tuotteelle.

Suomen kesässä on mahdollisuuksia

Kuten tämä kesä on opettanut, Suomessa ei voi kilpailla muiden kohteiden kanssa lämmöllä. Sen sijaan matkailutoimijoiden olisi hyvä huomoida millaisen ainutlaatuisen mahdollisuuden Suomen sääolosuhteet tarjoavat. Suomessa on erinomaiset mahdollisuudet tarjota viileitä elämyksiä (pun intented), erinomaista palvelua useilla kielillä (Espanjassa hiljattain vieraillessani kukaan tapaamistani nuorista asiakaspalvelijoista ei puhunut muuta kuin Espanjaa), puhdasta hengitysilmaa ja luontoa, ilmaista juotavaa hanavettä jne. Lisäksi Suomi tarjoaa yhden turvallisimmista ympäristöistä matkailulle. Tällaista matkailua ja siihen perustuvaa palveluelinkeinoa ei voi viedä pois maasta. Täysin säästä ja säätiedotuksista riippuvainen matkailutuote/palvelu ei myöskään ole kestävästi suunniteltu ja johdettu alun alkaenkaan.

Lämpö

Islannissa graduaineistoa kerätessäni ostimme liput usealle revontuliretkelle, joilla emme loppujen nähneet revontulia. Tästä huolimatta viihdyin useimmilla retkillä erinomaisesti, sillä saamani palvelu ja retkillä revontulien sijaan / ohessa tarjotut muut nähtävyydet ja aktiviteetit olivat erinomaisia kokemuksia itsessään. Tutkimusteni perusteella suurin osa asiakkaista ymmärtää, ettei säälle voi mitään. Jos ja kun tuote tai palvelu halutaan oikeasti kokea, ja kun se on tuotettu laadukkaasti, asiakas myös sen lopulta hankkii, hyvän tai huonon sään aikana. Ehkä myös suosittelee sitä muille vaikkapa Tripadvisorissa.

Revontulimatkailussa usea yritys pyrkii välttämään lupaamasta revontulien näkemistä; asiakkaille myydään mahdollisuus kokea revontulien näkemisen mahdollisuus, mutta kukaan ei voi valehtelematta luvata revontulien näkyvän (ja tuottamatta pahimmassa tapauksessa äärimmäistä pettymystä kun taivas pysyy vaikkapa pilvessä). Vaikka haastatteluideni perusteella on myös asiakkaita, jotka eivät ymmärrä ettei revontulien näkymistä voi varmistaa tai ettei se ole yrityksen/oppaan käsissä, on asiakaspalvelijalla ja yrityksellä lukemattomia keinoja tehdä  tuotteesta mieluisa ja houkutteleva kiertäen epävarman sään aiheuttamat haasteet.

Jokin ratkaisu tarvitaan. Olisi hyvä, että ei liioteltaisi ennusteita suuntaan tai toiseen. Tässä myös kesäsäitä uutisoivilla tiedotusvälineillä on merkittävä rooli, Seppälä sanoo.

Kun mediassa hehkutetaan etukäteen alkavan kesän surkeita säitä, suomalaiset hylkäävät kotimaanmatkailun ja varaavat lennot etelään.

Ei, suomalaiset eivät hylkää kotimaanmatkailua median hehkutuksen perusteella, vaan sen että Suomen kesä on tunnetusti ja kokemuksen mukaan ennalta-arvaamaton ja useimmiten viileä. Lisäksi, valitettavasti, nykyisellä tarjonnalla ja Suomen kustannustasolla ulkomaan loma on useimmitem kotimaan lomaa taloudellisesti kannattavampaa kuluttajalle. Tiedotusvälineillä on merkittävä rooli tiedon välittäjänä, mutta mikään ei estä yritystä ja Suomen matkailualaa yleisemminkin panostamasta omaan viestintäänsä ja aktiivisempaan toimintaan esimerkiksi digitaalisessa ympäristössä.

Riskejä on monenlaisia

Suomen matkailu ja palveluelinkeinoilla on siis ilmeinen tarve tunnistaa omat mahdollisuutensa vaikuttaa elinkeinonsa kannattavuuteen. Tämän lisäksi, valitettavasti, PAM-lehden jutussa nousi esille myös huolestuttava matkailun turvallisuuden vähättely.

Lauantaina meillä olikin kaikkien aikojen kävijäennätys, 17 200, kun taas sunnuntaina – jolloin oli luvattu vaarallista tuulta, kävijöitä oli vain 1100, Seppälä latelee.

Jos jokin ajankohtainen, niin ainakin Thaimaan pommi-isku on varoittava esimerkki siitä kuinka matkailualla turvallisuus ja turvattomuus on parasta ottaa enemmin liian vakavasti kuin vähättelevästi. Lisäksi ihmislähtöisten uhkien ohella sää aiheutttaa matkailulle turvallisuusuhkia, jotka olisi otettava vakavasti. Matkailijana haluan haluaisin luottaa siihen, että palveluntarjoaja on tehnyt kaiken mahdollisen, jotta kokemuksesta ei tulisi minulle haitallinen tai pahimmassa tapauksessa veisi omaa tai muiden ihmisten henkeä. Maailmanpyörän lakipisteessä tuulenpuuskan lennättäessä vieraan taivaan tuuliin, en haluaisi todeta että onnettomuus olisi voitu estää, jos vain yrittäjä olisi ottanut turvallisuusuhan yhtä vakavasti kuin taloudellisen tappion.

Akureyri

Lopuksi tarjoan muutaman lainauksen haastatteluista, joita tein graduani varten Islannissa. Oppaat mainitsivat että tarkemmat säätiedotukset helpottaisivat heidän työtänsä, mutta odotellessaan he olivat kehittäneet keinoja, joilla lieventää epävakaan sään aiheuttamaa riskiä. Revontulimatkailumainokset esittelevät huippukameroilla tallennettuja kuvia revontulista, jollaisia ihmisen oma silmä ei pysty havaitsemaan, mikä houkuttelee matkailijoita retkille mutta aiheuttaa myös pettymyksiä, kun todellisuus ei olekaan yhtä tarunhohtoinen kuin kuvissa. Todellisuuden värittämisessä kannattaa siis olla varovainen, mutta sanoisin että käsitellyt, valheelliset mainoskuvat ovat kuitenkin vaarattomampi keino kuin muokatut, valheelliset säätiedotukset.

olen muutaman kerran joutunut sanomaan että valitettavasti meillä ei ole revontulikatkaisija; useimmat ymmärtävät sen viimeistään siinä vaiheessa

tulen äärettömän iloiseksi kun voin tarjota asiakkaalle unohtumattoman elämyksen, vaikka hän ei näkisi vilaustakaan revontulista, joiden perässä alunperin matkusti paikalle

asiakkaat ovat maksaneet suuren summan lentääkseen unelmisensa perässä minun maahani, kokeakseen jotain ainutlaatuista, ja minä haluan tarjota sen ainutlaatuisen kokemuksen senhetkisistä olosuhteista välittämättä

tarjoamme asiakkaille mahdollisuuden tulla takaisin uudelle matkalle lisäkuluitta, mikäli revontulia ei näy, mutta tärkeintä meille on tarjota sellainen palvelukokemus, että asiakasta ei enää haittaa vaikkei hän revontulia näkisikään

asiakkaat maksavat palkkani, siksi haluan olla kaiken sen rahan arvoinen ja korvata pettymyksen, jos sää ei olekaan otollinen revontulten näkemiselle

Islanti1 Islanti2


Doing some pro bono work for the finnish tourism industry. Again.

Advertisements

Published by

Tiina Kivelä

Finnish escapades, as a friend once described.

2 thoughts on “Päivän sää ja muita muuttujia”

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s