Finnairin Light -lippu

Finnair on uudistanut lipputarjontansa. Valikoimassa on nyt Light -lipputyyppi, joka ei automaattisesti sisällä ruumaan menevää matkatavaraa. Mielestäni hyvä ja kaivattu uudistus. Usein lyhyet matkat ja erityisesti työmatkat hoituvat käsimatkatavaroin ja jos vain tällä saadaan lentomatkailu kilpailukykyisemmäksi ja houkuttelevammaksi, niin vielä parempi. Mutta. Tämä varausjärjestelmä. Ilmeisesti senkin suunnitelussa ja muokkauksessa on noudatettu kevytlinjaa.

Nimittäin, kun tähän Light -lippuunkin saattaisi joku joskus haluta lisätä ruumaan menevän laukun, olisi kiva että tästä mahdollisuudesta sekä palvelun hinnasta kerrottaisiin selkeästi jo varausvaiheessa. Näin tarjous olisi varmasti houkuttelevampi.

Kuvankaappaus 2015-3-23 kello 18.26.47

Seuraavan hintaryhmän lippu vaikuttaa juuri nyt olevan laukkumaksun verran (20 €/suunta) lightiä kalliimpi, mutta missään ei kerrota tämän olevan vakiintunut käytäntö. Näin ainakin oma vaistoni kehottaa valitsemaan aluksi halvimman lipputyypin ja lisäämään tarvittaessa lisälaukun seuraavassa vaiheessa, kuten esimerkiksi Norwegianilla. Mutta tässä tuleekin se mutta. Varausjärjestelmä ei tarjoakaan seuraavalla sivulla lisäpalveluita, vaan kysyy matkustajan tiedot. Veikkaisin, että moni muukin miettii tässä vaiheessa, että ei lisäpalveluita taidetakaan tarjota tässä lipputyypissä.

“Onneksi” lisäpalvelut, eli kirjattu ‘lisämatkatavara’ (tällä nimellä listassa) ja istumapaikan valinta tarjotaan seuraavalla sivulla. Mutta. Tässä tulee toinen mutta. Lisäpalvelut pitää valita listasta ilman selkeää mainintaa hinnasta*. Tämän ‘sokkovalinnan’ jälkeen varaaja vihdoin saa eteensä koko matkan hinnan palveluineen ja voi siirtyä maksamaan. Sanoisin, että ei se kaikkein mukavin tai myyvin palvelukokemus.

Siispä kehitysehdotukseni Finnairille, vapaasti hyödynnettävissä: täydentäviä palveluita kannattaa tarjota asiakkaalle heti itse lipputyypin valitsemisen jälkeen. Hinnatkin olisi mukava nähdä heti listalla palvelun kuvauksen/nimen vieressä, ei jossain muualla muutaman klikkauksen takana. Näin palvelut olisivat helpommin ja houkuttelevimmin sekä asiakkaiden saatavilla että ostettavissa.


Note: kannattaa tarkistaa kaikki Finnairin lisä- ja palvelumaksut ennen shoppailua. Vähintään kahdesti. Pätee myös mm. muutoksissa jälkikäteen.  Ei tule ikäviä yllätyksiä tai väärinkäsityksiä.

Advertisements

Published by

Tiina Kivelä

Finnish escapades, as a friend once described.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s